Certyfikacja kompetencji zawodowych
Certyfikacja kompetencji zawodowych
w zakresie prowadzenia gospodarki odpadami.
Każde środowisko zawodowe zabiega o prestiż i uznanie. Dąży do podnoszenia rangi swojej profesji, wymagając od pracowników z branży wystarczających kwalifikacji do wykonywanego zawodu. Normalnością stała się standaryzacja usług. W gospodarce wolnorynkowej wydawałoby się, że jakością steruje wyłącznie rynek. I tak pewnie jest. Ale nie dotyczy to do końca usług komunalnych, a w szczególności gospodarki odpadami. Ten rodzaj działalności zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej jest działalnością regulowaną, czyli poddaną reglamentacji i kontroli instytucjonalnej. Za reglamentację należy uznać także dostęp poszczególnych osób do możliwości wykonywania określonego zawodu. Dzisiaj sposób postępowania z odpadami wymaga złożonej wiedzy i prostej uczciwości. Dzisiaj pracownik gospodarki odpadami to nie śmieciarz, to specjalista o złożonym zakresie wiedzy i doświadczeń nabytych stażowaniem w pracy. I nie dotyczy to tylko zagadnień technicznych, ale także prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska.
Jeśli po jednej stronie mamy rzeszę specjalistów tworzących nowe dobra materialnych, a dobra te z czasem staną się nieprzydatne temu który je nabył, to po drugiej stronie musimy mieć tych, którzy posiadając wiedzę, w jaki sposób ten pozostawiany dla środowiska ładunek bezpiecznie rozbroić osiągają przy tym zakładany efekt gospodarczy. To niełatwe zadanie należy do specjalistów gospodarki odpadami zarówno od zarządzania i organizacji jak i rozwiązywania konkretnych problemów technologicznych, technicznych, prawnych i ekonomicznych.
Takie podejście znalazło już wyraz w naszym ustawodawstwie, gdzie od pracowników naszej branży wymaga się certyfikatu kompetencji zawodowych w transporcie drogowym rzeczy, świadectwa kwalifikacji w zakresie gospodarki odpadami do sprawowania zawodu kierownika składowiska i spalarni odpadów, czy doradcy ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów (odpadów) niebezpiecznych. Certyfikaty KFDZOM są potwierdzeniem środowiska zawodowego reprezentującego gospodarkę odpadami komunalnymi o nabytych kompetencjach kadry zarządzającej i specjalistów-rzeczoznawców w danej dziedzinie.
Komisję weryfikacyjną rozpatrującą wnioski o wydanie certyfikatu stanowią członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej KFDZOM.
Wysokość opłaty rejestracyjnej za weryfikację i wydanie 1 certyfikatu dla osób których firmy są członkami wspierającymi forum wynosi 300 zł, a dla pozostałych 500 zł. Opłatę po wysłaniu wniosku o wydanie certyfikatu na adres biura Krajowego Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast 65-767 Zielona Góra ul. Działkowa 37b/2 należy przelać na rachunek 87 1090 2590 0000 0001 2267 6271 Santander Bank Polska S.A. Oddział Centralny.
1. UCHWAŁA Nr 1/04/2020 | |
2. Specyfikacja udzielanych certyfikatów | |
3. Kryteria przyznawania certyfikatu | |
4. Wniosek o wydanie certyfikatu | |
5. Wzór dyplomu |