Statut KFDZOM
Postanowienia ogólne
Krajowe Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast, zwane w dalszych postanowieniach statutu "FORUM" jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
- Terenem działania FORUM jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz FORUM jest Zielona Góra.
-
FORUM może nawiązywać współpracę z innymi organizacjami w kraju i za granicą o podobnych celach oraz zasadach i kierunkach działania.
- FORUM może przystępować do związków, stowarzyszeń w kraju lub za granicą, zgodnie z umowami międzynarodowymi, których Rzeczpospolita Polska jest sygnatariuszem.
Zarząd Krajowy FORUM używa pieczęci podłużnej z napisem: "Krajowe Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast - Zarząd Krajowy w Zielonej Górze".
Cele i środki działania FORUM
Celem FORUM jest działanie na rzecz przepływu informacji o funkcjonowaniu zakładów branży oczyszczania miast, informacji naukowo-technicznej i ofertowej, promocji w zakresie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych, technicznych, technologicznych i finansowo-księgowych, a ponadto stworzenia branżowej doradczo-opiniodawczej reprezentacji krajowej wobec władz administracyjnych, samorządowych oraz innych organizacji.
FORUM realizuje swoje cele poprzez:
- Cykliczne organizowanie spotkań informacyjno-szkoleniowych dla dyrektorów, ich zastępców i głównych księgowych.
- Działalność wydawniczą biuletynu informacyjnego.
- Działalność promocyjną najlepszych rozwiązań organizacyjno-technicznych.
- Organizację wystaw i ekspozycji branżowych.
- Organizowanie sesji wyjazdowych na obiekty gospodarki odpadowej.
- Rozwijanie edukacji ekologicznej.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Członkami FORUM są:
- Członkowie zwyczajni.
- Członkowie wspierający.
- Członkiem zwyczajnym może być każdy dyrektor, prezes, ich zastępcy i główny księgowy jednostek gospodarczych, których przedmiotem działania jest oczyszczanie miast, gromadzenie, transport i utylizacja odpadów komunalnych i przemysłowych.
- Za zgodą Zarządu Krajowego członkiem FORUM może zostać osoba pełniąca inną funkcję lub reprezentująca inną jednostkę tematycznie związaną jednak z zagadnieniami gospodarki odpadowej.
- Członkiem wspierającym może być polska lub zagraniczna osoba fizyczna lub prawna, która pragnie wspierać działalność FORUM poprzez zadeklarowanie stałej składki.
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd Krajowy Forum na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz FORUM,
- udziału w działalności programowo-organizacyjnej i pomocy doradczej.
- Członek wspierający ma prawo do udziału w działalności programowo-organizacyjnej i pomocy doradczej.
Członkowie zobowiązani są do:
- Przestrzegania statutu i uchwał władz FORUM.
- Aktywnego udziału w realizacji celów statutowych FORUM.
- Regularnego opłacania składek członkowskich.
Członkostwo ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego pisemnie do Zarządu Krajowego Forum.
- Wykreślenia z listy członków z powodu:
- śmierci,
- nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek przez okres ponad 4 miesięcy,
- działania na szkodę FORUM.
- Za datę ustania członkostwa uważa się:
- W przypadku określonym w punkcie 1 § 12 - datę doręczenia pisma Zarządowi Krajowemu Forum.
- W przypadku określonym w punkcie 2 § 12 - datę doręczenia pisma Zarządu Krajowego Forum.
- Zarząd Krajowy Forum podejmuje decyzję o ustaniu członkostwa w formie uchwały.
- Od uchwały Zarządu Krajowego Forum służy członkowi prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania.
- Odwołanie wnosi się w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały, za pośrednictwem Zarządu Krajowego Forum.
Struktura organizacyjna
- Władzami FORUM są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd Krajowy,
- Komisja Rewizyjna.
- Do władz FORUM mogą być wybierani wyłącznie członkowie zwyczajni.
- Organem prasowym Forum jest pismo pod nazwą "FORUM CZYSTYCH MIAST".
- Kadencja wszystkich władz trwa 3 lata.
- Mandat członka władz wygasa przed upływem kadencji w razie:
- ustania członkostwa,
- zrzeczenia się mandatu.
- Wybór członków władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania w tym przedmiocie.
- Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na ilość obecnych członków uprawnionych do głosowania, jeżeli postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W razie równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
- Głosowanie jest jawne.
- Najwyższą władzą jest Walne Zebranie.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- wybór Zarządu Krajowego i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
- zatwierdzenie regulaminu działania Zarządu Krajowego,
- uchwalenie absolutorium Zarządowi Krajowemu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu FORUM,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Krajowego oraz skarg na jego działalność,
- określenie głównych kierunków działalności FORUM,
- ustalenie wysokości składki członkowskiej i zasad jej opłacania.
- Walne Zebranie zwołuje Zarząd Krajowy raz na 1 rok.
- Zarząd Krajowy obowiązany jest zwołać Walne Zebranie w ciągu 2 miesięcy od zgłoszenia wniosku na piśmie przez 25 % członków uprawnionych do głosowania.
- O terminie i porządku obrad Zarząd Krajowy zawiadamia członków na piśmie co najmniej 7 dni naprzód.
- Posiedzenia Walnego Zebrania są protokołowane.
- Protokół podpisuje Przewodniczący Obrad i Protokolant.
- Protokoły-odpisy otrzymują wszyscy członkowie wspierający.
- Zarząd Krajowy składa się z 5 do 15 osób wybieranych na okres 3 lat przez Walne Zebranie.
- Zarząd Krajowy wybiera ze swego grona Prezesa, Zastępcę Prezesa, Sekretarza i Skarbnika.
- Zarząd Krajowy może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu Zarządu.
Do zakresu działania Zarządu Krajowego należy:
- kierowanie działalnością FORUM,
- przyjmowanie członków,
- uchwalanie okresowych planów działalności programowej i finansowej,
- prowadzenie dokumentacji FORUM,
- podejmowanie uchwał związanych z ustaniem członkostwa,
- zwoływanie walnych zebrań,
- reprezentowanie FORUM na zewnątrz,
- zawieranie porozumień bądź umów dotyczących realizacji statutowych zadań FORUM.
- Posiedzenia Zarządu Krajowego zwołuje Prezes.
- Tryb pracy Zarządu Krajowego określa regulamin.
- Obsługę administracyjną Zarząd Krajowy może zlecić innej osobie.
- Redaktora naczelnego organu prasowego FORUM powołuje Prezes Zarządu Krajowego.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli FORUM.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu Komisji.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności FORUM, a w szczególności gospodarki finansowej co najmniej raz do roku,
- kontrola opłacania składek członkowskich,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium ustępującymi Zarządowi Krajowemu Forum,
- przedstawianiu Zarządowi Krajowemu Forum wniosków w sprawie działalności FORUM.
Fundusze i majątek
- Fundusze i majątek powstają:
- ze składek członkowskich,
- z darowizn, spadków, zapisów,
- z dochodów z majątku FORUM.
- Dochód ma służyć tylko i wyłącznie do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
- Majątek i fundusze zarządzane są przez Zarząd Krajowy.
- Oświadczenia w sprawach majątkowych FORUM składają: Prezes lub Zastępca Prezesa Zarządu Krajowego i Skarbnik.
- Do ważności pism i dokumentów wymagane są dwa podpisy: Prezesa lub Zastępcy Prezesa oraz Sekretarza Zarządu Krajowego Forum.
Zmiana statutu
Zmiany statutu uchwala Walne Zebranie większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Rozwiązanie Forum
- Rozwiązanie FORUM następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów, przy udziale co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Majątek zlikwidowanego FORUM przeznacza się na cele określone w uchwale Walnego Zebrania.
- Likwidatorami są członkowie Zarządu.
- Koszty likwidacji pokrywa się z majątku FORUM.